Automatic ship detection and confidence estimates
Om publikasjonen
Rapportnummer
17/01317
ISBN
978-82-464-2989-2
Format
PDF-dokument
Størrelse
2.8 MB
Språk
Engelsk
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) har forsket på skipsdeteksjon i syntetisk apertur-radar-bilder
(SAR) siden sent på 1980-tallet, og Forsvaret har brukt SAR-bilder operasjonelt siden 1998. I
løpet av denne perioden har det vært økende interesse for operasjonell skipsdeteksjon. Det er
mange nøkkeltemaer å ta hensyn til når en skal utføre operasjonell skipsdeteksjon, og et av
temaene er konfidensestimat for skipsdeteksjon. Dette spørsmålet og andre spørsmål relatert til
konfidensestimat blir sett på i denne rapporten.
En måte å finne konfidensestimat på er å samle bevis som kan støtte en i å avghøre om det
virkelig er et skip som blir detektert, eller om det er falsk alarm. Skipsstørrelse, skip-til-sjøkontrast,
skipets form og kjølevannsstriper kan brukes som bevis. Innfallsvinkelen til SARsatellitten
(om den ser bratt ned eller langt ut over sjøen) endrer deteksjonsevnen. I tillegg gir de
nyeste SAR-satellittene muligheten for å få flere bilder med forskjellige polariseringer.
Informasjon om innfallsvinkel og polarisering kan brukes til å forbedre konfidensestimatet.
Algoritmene som er beskrevet i denne rapporten kan forbedres over tid med validerte data
tilgjengelig. Landbaserte og rombaserte Automatic Identification System-data (AIS) bør brukes
for å gi signifikant informasjon til algoritmene for å validere skipsdeteksjon i SAR-bilder.
FFI har utviklet en automatisk skipsdeteksjonsalgoritme, ÆGIR, som detekterer skip i alle
polariseringskanaler. Algoritmene som er beskrevet i rapporten, er implementert i ÆGIR.