Automatic ship detection and confidence estimates

FFI-Rapport 2017

Om publikasjonen

Rapportnummer

17/01317

ISBN

978-82-464-2989-2

Format

PDF-dokument

Størrelse

2.8 MB

Språk

Engelsk

Last ned publikasjonen
Tonje Nanette Hannevik Richard Olsen
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) har forsket på skipsdeteksjon i syntetisk apertur-radar-bilder (SAR) siden sent på 1980-tallet, og Forsvaret har brukt SAR-bilder operasjonelt siden 1998. I løpet av denne perioden har det vært økende interesse for operasjonell skipsdeteksjon. Det er mange nøkkeltemaer å ta hensyn til når en skal utføre operasjonell skipsdeteksjon, og et av temaene er konfidensestimat for skipsdeteksjon. Dette spørsmålet og andre spørsmål relatert til konfidensestimat blir sett på i denne rapporten. En måte å finne konfidensestimat på er å samle bevis som kan støtte en i å avghøre om det virkelig er et skip som blir detektert, eller om det er falsk alarm. Skipsstørrelse, skip-til-sjøkontrast, skipets form og kjølevannsstriper kan brukes som bevis. Innfallsvinkelen til SARsatellitten (om den ser bratt ned eller langt ut over sjøen) endrer deteksjonsevnen. I tillegg gir de nyeste SAR-satellittene muligheten for å få flere bilder med forskjellige polariseringer. Informasjon om innfallsvinkel og polarisering kan brukes til å forbedre konfidensestimatet. Algoritmene som er beskrevet i denne rapporten kan forbedres over tid med validerte data tilgjengelig. Landbaserte og rombaserte Automatic Identification System-data (AIS) bør brukes for å gi signifikant informasjon til algoritmene for å validere skipsdeteksjon i SAR-bilder. FFI har utviklet en automatisk skipsdeteksjonsalgoritme, ÆGIR, som detekterer skip i alle polariseringskanaler. Algoritmene som er beskrevet i rapporten, er implementert i ÆGIR.

Nylig publisert