Ambisjonsnivå for flying av NH90 - ugradert beslutningsgrunnlag
Om publikasjonen
Rapportnummer
18/01722
ISBN
978-82-464-3099-7
Format
PDF-dokument
Størrelse
1 MB
Språk
Norsk
Overfor Forsvarsdepartementet har Forsvarssjefen påpekt en mangel på operativ leveranse fra
NH90 til Kystvakten og Marinen. Forsvarssjefens vurdering er basert på forutsetninger om at det
operative behovet er på 5 400 flytimer per år, mens Luftforsvarets vurderinger tilsier en
leveranse på 2 100 flytimer med NH90. Det er knyttet stor usikkerhet til disse forutsetningene og
det er uenighet i fagmiljøene om hvor mange flytimer NH90 kan produsere.
Formålet med denne studien er å fremskaffe et bedre underlag for å kunne beslutte et
ambisjonsnivå for produksjonen av flytimer med NH90 i en normal driftsfase. Studien skal
vurdere bruk av NH90 på både fregattene og kystvaktfartøyene.
For å kunne etablere et slikt beslutningsunderlag, har FFI gjennomført workshops med
Sjøforsvaret for å kartlegge operativ evne som funksjon av flytimeproduksjon. Realismen i
flytimeproduksjonen har blitt undersøkt ved å simulere helikoptertilgjengelighet. I denne
simuleringen har også vedlikeholdsorganisasjon og reservedelstilgjengelighet blitt optimert.
Disse parameterne gir et grunnlag for kostnadsberegninger.
Vi er bedt om å se på fire ambisjonsnivåer og vår vurdering er følgende:
Dersom vi legger til grunn Forsvarssjefens prioritering av NH90 til Marinen (fregatt), vil
det ved en ambisjon på 2 100 flytimer ikke være flytimer igjen til Kystvakten.
For en ambisjon på 3 450 flytimer vil det være mulig å dekke Marinens behov. I tillegg
vil vi kunne opprettholde 2 helikopterbærende kystvaktfartøy.
For en ambisjon på 3 900 flytimer vil det i tillegg til 4 fregatter med NH90, kunne gi 2
eller 3 kystvaktfartøy med NH90 avhengig av hvordan Kystvakten ønsker å fordele
flytimer mellom fartøyene.
Med 5 400 flytimer som ambisjon dekkes både Marinen og Kystvaktens beskrevne
behov. Dette gir 4 kystvaktfartøy med et robust antall flytimer.
Resultatene fra simuleringene viser at under gitte forutsetninger vil det være mulig å produsere
helt opp til 5 400 flytimer. Disse forutsetningene omfatter blant annet tilstrekkelig god tilgang på
reservedeler, mange nok vedlikeholdsdokker og stor nok vedlikeholdsorganisasjon.