Using drone swarms with manoeuvre units
Om publikasjonen
Rapportnummer
24/01710
ISBN
978-82-464-3 558-9
Format
PDF-dokument
Størrelse
22.6 MB
Språk
Engelsk
Vi har undersøkt hvordan en dronesverm kan støtte en mekanisert avdeling på stridsteknisk nivå. Dette har vi primært gjort ved å gjennomføre simuileringer.Vi har brukt det samme brukergrensesnittet for å kontrollere svermen i simulator, som det som brukes i den virkelige verden. Dronene i våre simuleringer er små droner som veier mindre enn ti kilo, og med en rekkevidde på maksimalt ti kilometer. Vi har hatt opptil 40 droner tilgjengelig samtidig i simulatoren.
Formålet med eksperimentene har vært todelt. Vi å undersøke hovrdan en dronesverm kan brukes for å støtte en mekanisert avdeling. Dette inkluderer temaer som hvilke oppgaver svermen kan og bør gjennomføre, samt hvordan en sjef best mulig kan utnytte informasjonen innhentet av svermen. Vi ønsket i tillegg å forbedre vårt eksisterende brukergrensesnitt for kontroll av dronesverm, og se på rollen til operatøren (eller operatørene) av svermen.
Det er opplagt at en dronesverm, eller for den del individuelle droner, vil øke situasjonsforståelsen til tropps- eller eskadronssjefen. De gjør oss i stand til se områder som er bak terreng eller andre hindringer uten at man blir eksponert for direkte ild fra en eventuell fiende i området. En sverm øker situasjonsforståelsen enda mer enn enkeltdroner, ikke bare fordi man da har flere sensorer, men fordi svermen smartere enn en gruppe av individuelle droner. Ved å skjerme et område med en sverm blir man i stand til å oppdage en fiende i god tid før de får fri sikt til oss. Sender man en sverm ut for å oppklare foran avdelingen, kan du vite med brukbar sannsynlighet om et område er trygt, på betydelig kortere tid enn om man skulle oppklart området til fots.
Siden en sverm av små droner kan dekke et stort område opp til ti kilometer fra der de starter, kan det potensielt være mange mål i området. Det er avgjørende at dronene har en form for automatisk deteksjon / bildegjenkjenning, ettersom det er umulig for en operatør å kontinuerlig overvåke videoen fra hver eneste drone i svermen. Imidlertid vil operatøren trolig ha behov for å bekrefte eller avkrefte mulige observasjoner, både fordi dronene kan gi falske positive utslag, og fordi foreløpig er en menneskelig observatør bedre enn en maskin til å skille mellom faktiske fiender og sivile personer. I en konflikt med mange fiender, vil svermen trolig detektere mange mål. Dette betyr at man også kan få et behov for å ødelegge disse målene, helst uten å eksponere egne styrker. Dette kan gjøres ved forskjellige former for indirekte ild, eller ved angrep fra angrepsdroner som kan eller ikke kan være en del av svermen.
Situasjonsforståelse handler også om å vite hvor det ikke befinner seg fiender. En sverm kan dekke et stort område raskt, og det er nyttig å vite hvilke områder det har undersøkt, selv om ingenting er oppdaget der. Noen mål kan skjult for dronene, særlig i tett vegetasjon, så en forståelse av terrenget er også viktig for å anslå om området er trygt eller ikke.
Vi har hatt få spillere både på Rød og Blå side, som betyr at vi har brukt få enheter. For en bedre forståelse av hvordan en sverm bør brukes i en reell setting og i større operasjoner, vil det være nyttig med eksperimenter som involverer større avdelinger, og dermed involverer flere spillere.
Simuleringene våre har gitt oss viktig lærdom om hvordan vi kan forbedre brukergrensesnittet for svermoperatøren. Under arbeidet vårt har dette kontinuerlig blitt endret og forbedret. Ettersom dette er det samme brukergrensesnittet som brukes i den virkelige verden, har disse endringene også blitt testet under øvelser med fysiske droner. Denne måten å bruke eksperimenter for å forbedre både grensesnittet og måten operatøren jobber på, har vist seg å være svært nyttig.