Strategisk materiellsamarbeid – bruk av NSPA i investeringsprosjekter
Om publikasjonen
Rapportnummer
23/00687
ISBN
978-82-464-3465-0
Format
PDF-dokument
Størrelse
2.5 MB
Språk
Norsk
Forsvarsmateriell (FMA) må bruke knappe ressurser mer fleksibelt og effektivt. En måte å gjøre dette på er å intensivere bruken av internasjonale partnere. I denne rapporten undersøker Forsvarets forskningsinstitutt hvordan økt samarbeid med Natos anskaffelsesfunksjon NATO Support and Procurement Agency (NSPA) kan bidra til bedre ressursallokering innenfor anskaffelser.
Vi stiller spørsmålet: «Hvordan kan FMA tilrettelegge for effektiv bruk av NSPA?». Vi svarer ved å se på tre delspørsmål: 1) «Hvilken effekt har bruk av NSPA for FMA?», 2) «Hvordan er bruken av NSPA i FMA i dag?», og 3) «Hvilke utfordringer og flaskehalser gjør bruken av NSPA ineffektiv i dag?».
Vi diskuterer effektene basert på teori og empiri fra tilgrensende områder, på grunn av få erfaringer og et lite datagrunnlag. Bruk av NSPA kan blant annet gi fordeler i form av lavere anskaffelseskostnad, varierende grad av ressursfrigjøring for ulike kompetansegrupper og ved å være en fleksibel ressurs for FMA. Analysen av to caser viser tilsvarende at enhetskostnad synker, og at arbeidstid (for ansatte med kontraktskompetanse) reduseres. På den annen side vil NSPA føre med seg koordinerings- og transaksjonskostnader. Ettersom disse kostnadene typisk utgjør en liten andel av totale anskaffelser er det imidlertid grunn til å tro at nettoeffekten vil være positiv i favør av samarbeid med NSPA. Et snevert datagrunnlag gjør at vi ikke kan trekke klare konklusjoner om kostnad og tid. Positive erfaringer og teori tyder på at FMA bør benytte NSPA mer, og evaluere effekten av bruk ytterligere. Vi finner at FMA i liten grad benytter NSPA i dag, og at bruk varierer mellom kapasitetene.
En gjennomgåelse av data på utbetalinger fra FMA til NSPA viser at NSPA er blitt benyttet i 17 investeringsprosjekter. Vi identifiserer kun to prosjekter der FMA har påtatt seg en aktiv rolle i samarbeidet mellom organisasjonene. Lite bruk tyder på at potensialet for å øke bruken er stort. FMA står overfor flere utfordringer rundt bruk av NSPA i dag. For det første har FMA ingen strategi eller ambisjon for bruk av NSPA. For det andre mangler det struktur rundt vurderingsprosessene rundt NSPA som fremskaffelsesstrategi. For det tredje finner vi at rollene og informasjons-kanalene internt i FMA er uklare. Det er lav kjennskap til NSPA blant ansatte. Dette begrenser prosjekters evne til å gjøre gode vurderinger. For det fjerde har flere ansatte negative inntrykk av NSPA. Disse er delvis basert på utdatert informasjon, og inntrykket kan føre til feilaktige valg. Den femte og siste utfordringen er at FMA ikke planlegger rundt bruk av NSPA utenfor prosjekter. Dette resulterer blant annet i at FMA sjeldent evner å formidle norske behov og planer til NSPA og andre nasjoner.
FMA kan gjennomføre flere tiltak for å tilrettelegge for effektiv bruk av NSPA. Vi anbefaler at FMA begynner med å etablere en ambisjon og strategi for bruk av NSPA. Deretter bør FMA iverksette tiltak for å formalisere vurderingsprosessen. Herunder bør FMA etablere vurderingskriterier for bruk av NSPA i prosjekter. For å legge til rette for gode vurderinger bør FMA også avklare og synliggjøre FMAs informasjonskanaler til NSPA.
FMA bør gjøre tilgjengelig informasjon om FMAs strategi og plan for bruk, og tidligere erfaringer. For å oppnå effektiv bruk av NSPA kreves det også planlegging. Vi anbefaler derfor at FMA gjennomgår investeringsplanen i fellesskap med relevante aktører, og peker på prosjekter som egner seg for prosjektgjennomføring i NSPA.