Hvordan styrke forsvaret av Norge? - Et innspill til ny langtidsplan (2021–2024)
FFI-Rapport
2019
Om publikasjonen
Rapportnummer
19/00328
ISBN
978-82-464-3153-6
Format
PDF-dokument
Størrelse
2.1 MB
Språk
Norsk
For å fastsette rammer for arbeidet med neste langtidsplan har FFI fått i oppdrag å vurdere ulike
retninger for videreutviklingen av Forsvaret med vekt på å synliggjøre overordnede muligheter
for regjeringen. Vi har forutsatt et økonomisk handlingsrom begrenset nedad av budsjettbanen
for å gjennomføre dagens planer og oppad av en budsjettbane som tilsvarer 2 prosent av
Norges BNP. Forskjellen mellom disse to nivåene øker over tid og utgjør til sammen 500 mrd.
kroner i perioden 2021–2037. Analysen viser at økte forsvarsbudsjetter kan omsettes til økt
sikkerhet innenfor hele dette økonomiske handlingsrommet.
Analysen viser også at den gjeldende langtidsplanen har alvorlige operative mangler og blir
dyrere å videreføre enn det våre tidligere beregninger tydet på. Slike ubalanser vil ha uforholdsmessig
store konsekvenser for Forsvarets operative evne. Regjeringens første prioritet bør
derfor være å forsterke dagens planer. Dette innebærer en merkostnad på til sammen om lag
100 mrd. kroner i perioden 2021–2037. Selv med et slikt økonomisk løft vil forsvarsutgiftenes
andel av BNP synke betydelig under dagens nivå (1,55 prosent) i siste halvdel av perioden.
Uten dette løftet bør dagens plan revurderes.
Gjennom en videre satsing på Forsvaret åpner det seg et bredt handlingsrom for regjeringen.
I denne rapporten har vi analysert fire overordnede utviklingsretninger:
1) Å styrke samarbeidet med allierte gjennom å bidra mer til NATOs kollektive
forsvarsevne, bære et større ansvar i våre områder og øke evnen til å sikre mottak
og forflytning av allierte styrker i Norge.
2) Å styrke den nasjonale evnen til krisehåndtering gjennom å satse på overvåking,
etterretning og myndighetsutøvelse, mer tilstedeværelse og bedre mobilitet, sikring
og sivilt-militært samarbeid.
3) Å styrke evnen til å nekte en motstander å utnytte norsk territorium i en høyintensiv
militær konflikt gjennom økt kapasitet til å bygge situasjonsforståelse, skaffe måldata
og levere langtrekkende presisjonsild.
4) Å styrke evnen til å kontrollere norsk territorium i en høyintensiv militær konflikt
gjennom økt kapasitet til å stanse en motstanders hovedstyrke og hindre, og om
nødvendig bekjempe, mindre luft- og sjølandsatte styrker.
For å underbygge best mulige valg må en rekke tema og problemstillinger analyseres bedre enn
det dette korte oppdraget har gitt rom for.
De fire utviklingsretningene er ikke gjensidig utelukkende alternativer med knivskarpe skiller.
Men de peker på vesentlige forskjeller, og en ny langtidsplan kan ikke satse like mye i alle
retninger. Å bestemme tyngdepunktet i den nye planen er det viktigste og kanskje det
vanskeligste valget for regjeringen i det videre arbeidet – et valg som ikke kan gjøres ut fra
forskning alene.