Al-Qaedas online media strategies: From Abu Reuter to Irhabi 007

FFI-Rapport 2007

Om publikasjonen

Rapportnummer

2007/02729

ISBN

978-82-464-1276-4

Format

PDF-dokument

Størrelse

1.3 MB

Språk

Engelsk

Last ned publikasjonen
Hanna Rogan

Denne rapporten tar for seg den globale jihadbevegelsens Internett-baserte mediekampanje. Den undersøker i hvilken grad al-Qaida har utviklet og opererer i henhold til en mediestrategi. Rapporten baserer seg på primærkilder fra jihadistiske nettsider: den ser først på dokumenter ført i pennen av jihad-strateger som omhandler bevegelsens bruk av media; deretter analyserer den jihadistiske mediegrupper og det materialet de produserer og distribuerer på Internett. Analysen tar for seg blant annet innhold, målgruppe, strategiske målsetninger og modus operandi for jihadbevegelsens mediekampanje. Rapporten hevder at Internett er en mer funksjonell kanal enn tradisjonell massemedia for al-Qaida, fordi Internett tillater bevegelsen å kontrollere informasjonsflyten. Videre fremstår al-Qaidas mediekampanje på Internett som særlig viktig fordi den synes å sette dagsorden blant støttespillere og plasserer jihad i en bredere kontekst. Den Internett-baserte mediekampanjen til al-Qaida synes så langt å ha vært rettet særlig mot sympatisører, men henvender seg i økende grad også til nye målgrupper, inkludert ikke-muslimer i Vesten. Rapporten søker til slutt å sammenligne jihad-strategenes anbefalinger og bevegelsens faktiske bruk av Internett som en mediekanal. Den finner at det på den ene side er stor grad av samsvar. På den annen side, fordi både anbefalingene og mediebruken er flerstrenget, konkluderer rapporten med at det finnes ulike mediestrategier, gjenspeilet i en rekke simultane jihadistiske mediekampanjer på Internett. Selv om rapporten viser at jihadistene også bruker andre mediekanaler enn Internett er det betegnende at deres online mediekampanje er i kontinuerlig vekst. Dette antyder at jihadistene oppfatter Internett som et virkningsfullt middel for strategisk kommunikasjon.

Nylig publisert