Kort forklart: Hva er femte generasjons kampfly?
Nye kampfly skal gjøre hele Forsvaret mer effektivt. Men hva er det egentlig som skiller dem fra eldre kampfly?
I dag slipper vi ikke en, men TO episoder av Ugradert!
I begge episodene møter du flyingeniør Stian Betten. Han har arbeidet med kampfly ved FFI i 20 år. Akkurat nå jobber han med hvordan Forsvaret kan bruke F-35 mest mulig fornuftig, teknologisk og operativt.
I kort forklart snakker Betten om hva som skiller F-35 og andre 5. generasjons kampfly fra tidligere generasjoner.
Vi har også laget en ikke så kort episode der Betten går mer i dybden på hvordan teknologien har utviklet seg siden de aller første jagerflyene ble tatt i bruk under annen verdenskrig.
Tre nøtter til Forsvarssjefen
Ifølge Betten er det tre ting som skiller femte generasjon fra tidligere kampfly.
1. Vanskeligere å oppdage
Femte generasjon har høyere grad av stealth, det vil si at de er vanskeligere å oppdage med radar. Dermed blir de også mer overlevelsesdyktige.
For å få til dette må du tenke «stealth» helt fra begynnelsen når du konstruerer flyene. De skal sende minst mulig «ekko» tilbake til radaren.
– 4. generasjonsflyene hadde også elementer av stealth, men de har sensorer, drivstofftanker, missiler og alt mulig annet hengende utenpå flykroppen. Da blir det vanskelig å gjemme seg for en radar sier Betten.
2. Smartere
Den andre store forskjellen er datakraften og elektronikken i flyene.
F-35 har en masse avanserte sensorer for å oppdage mål eller trusler i omgivelsene.
Der piloten i tidligere flygenerasjoner måtte styre sensorer og i stor grad tolke informasjonen selv, gjør nå datamaskinen det for piloten. Informasjon fra sensorene smeltes sammen til ett bilde – såkalt sensorfusjon. Da kan piloten konsentrere seg fullt og helt om å fly flyet der det bør være for å bruke sensorene og levere våpenet på riktig sted til riktig tid.
3. Mer samarbeid
En annen forskjell er at datalinken i flyene er bedre enn før. Det gir mange muligheter.
For eksempel kan flyene i en formasjon dele og bearbeide sensorinformasjon. Sammen får de et mye bedre situasjonsbilde enn flyene får hver for seg. Det gjør det også lettere å geolokalisere mål, altså finne ut hvor et mål befinner seg på bakken. En gruppe kampfly kan dermed gjennomføre operasjoner på tryggere avstand.
– Alt dette gjør at F-35 også er bedre på å samarbeide med andre kampenheter i Forsvaret. For eksempel kan F-35 levere måldata, mens selve angrepet kommer fra en annen og for fienden helt uventet kant, sier Betten.
Vi er bare i startgropen på å undersøke hvilke operative muligheter som ligger i F-35, mener Betten.
– Du kan se på moderne kampfly som en smarttelefon. Det er hvilke apper du fyller den med og hva du bruker telefonen til som er avgjørende.
Markedsføringstriks
Dette med flygenerasjoner er egentlig en litt konstruert diskusjon.
– Det begynte da F-22 skulle lanseres på 2000-tallet. For å vise hvor fortreffelige disse flyene var, måtte flyprodusentene Lockheed Martin og Boeing understreke hva som var nytt, annerledes og bedre. Dermed kom utrykket 5. generasjons kampfly, forteller Betten.
Siden den gang har debatten rast i flymiljøet. Hva er det som egentlig skiller de ulike generasjonene?
– Her er det sterke meninger. Du risikerer å bli idiotforklart hvis du putter en teknologi i feil generasjon, sier Betten og flirer.
I faktaboksen under har vi likevel gjort et forsøk.