Tre anbefalinger for bedre nyttestyring

Nyttestyring er et sentralt verktøy for å oppnå og måle effekter av investeringsprosjekter. I forsvarssektoren er dette feltet lite forsket på. En ny FFI-rapport kommer med tre klare anbefalinger for bedre nyttestyring i tidligfase av investeringsprosjekter. 

BEDRE NYTTESTYRING: Forsvaret skal styrkes med 600 milliarder kroner de kommende årene. Her vil utforming av gode og kvantifiserbare effektmål være viktig for å sikre at Forsvaret oppnår ønsket effekt av investeringene. Bildet viser soldater fra Luftvernbataljonen på Evenes som lader en NASAMS-launcher under Øvelse Sølvpil på Nordmela i juni 2024. (Foto: Ella Hagen / Forsvaret)

Hvordan vet en om en investering ga ønsket effekt?  En viktig del av nyttestyring i tidligfasen av et prosjekt er å utforme gode effektmål. 

I en ny studie har FFI-forskerne Annabel Garred, Inger Sofie Landgraff og Helene Berg analysert målbeskrivelsen i et utvalg konseptvalgutredninger (KVU) i forsvarssektoren. Funnene fra analysen er sammenlignet med beste praksis for å sette såkalte SMART-mål. Det handler om at effektmålene en velger bør være spesifikke, målbare, oppnåelige, realistiske og at de må ha en tidsramme.

–  Vi mener at effektmålene jevnt over er gode nok i konseptfasen. Utfordringene oppstår når de samme målformuleringene blir beholdt i senere faser. Dersom effektmålene ikke lengre er realistiske etter valgt konsept, vil ikke effektmålene være relevante for prosjektet sier forsker Annabel Garred. 

Vage formuleringer 

Det er ofte formuleringer som «økt», «redusert» og «forbedret evne» som går igjen i mange av prosjektene som er vurdert. 

– Et vagt ambisjonsnivå gjør det vanskelig å verifisere om målet er nådd, og henføre resultatet til prosjektet, forteller Inger Sofie Landgraff. 

Analysen viser at effektmålene får middels score på SMART-kriteriene. Det er betydelig variasjon både mellom prosjektene og kvaliteten på målene innad i samme prosjekt. 

– Det viser at det fortsatt er en vei å gå når det gjelder å utforme effektmål, og en omforent forståelse om hvordan de skal utformes. Vi har derfor utarbeidet konkrete anbefalinger knyttet til utformingen av effektmål for forsvarsprosjekter, basert på funnene i studien, sier Landgraff.

Hva er gevinsten av å sette tydeligere effektmål i investeringsprosjekter? 

– Dersom effektmålene ikke er målbare vil det være utfordrende å verifisere om målene er nådd og om Forsvaret har oppnådd ønsket effekt av investeringen. I langtidsplanen for forsvarssektoren legges det opp til en styrking av forsvaret av Norge med 600 milliarder kroner de kommende årene. Da er det viktig at vi får mest mulig forsvarsevne og beredskap ut av bevilgningene, er meldingen fra forskerne.

Tre anbefalinger for bedre nyttestyring 

I tillegg til konkrete anbefalinger knyttet til utformingen av effektmål, gir forskerne tre klare anbefalinger rettet mot aktørene i forsvarssektoren: 

  • Utarbeid tydelige retningslinjer og krav til utforming av effektmål, for å sikre en omforent forståelse og øke kvaliteten på målene. 
  • Sett krav til oppdatering av effektmål, slik at målene revideres hvis de ikke lenger er hensiktsmessige. 
  • Lag retningslinjer for oppfølging av effektmål, for å kunne måle og styre på effekt i investeringene. 

Ved å følge disse anbefalingene kan Forsvaret legge et grunnlag for å forbedre nyttestyringen i tidligfasen av investeringsprosjektene, sier forskerne. Dermed øker sjansen for at investeringene gir ønsket effekt.