Testet sikker kommunikasjon via rommet: – Et banebrytende gjennombrudd

– Ingen har testet noe i nærheten av dette tidligere – og vi har knapt begynt! Det sier major Tyler Levy ved FFI, som har vært forsøksleder for testen, der en norsk F-35 og P-8 kommuniserte over systemet Link 16 via satellitter i rommet.

To F-35 i lufta tett på hverandre.
KOMMUNISERER VIA ROMMET: FFI fasiliterte nylig en test, i samarbeid med flere enheter i Forsvaret, der en F-35 og en P-8 Poseidon kommuniserte med Link 16 via satellittnettverket til United States Space Development Agency (SDA) . (Foto: Onar Digernes Aase / Forsvaret)

– Det unike med testen er ikke bare at vi har kommunisert med Link 16 via United States Space Development Agency (SDA) -satellitter i verdensrommet, men at vi har gjort dette med operativt norsk utstyr og operatører mot operativt amerikansk utstyr og personell, forteller Stian Betten, som er forskningsleder for kampflyaktiviteter ved FFIs avdeling Forsvarssystemer.

Nærbilde av Stian Betten med snø og rim i skjegget.
VARM TEST I KALDE OMGIVELSER: Stian Betten er forskningsleder for kampflyaktiviteter ved FFIs avdeling Forsvarssystemer.

Et gjennombrudd

Link 16 er et sikkert kommunikasjonsnettverk brukt av Nato og utvalgte partnere.

Ulempen med et radiobasert system som Link 16, er at det krever fri sikt.

– I testen viste vi at vi kunne kommunisere med Link 16 via rommet. Vi oppnådde også kontakt med norsk F-35 og P-8 i luften. Dette er et gjennombrudd, og noe som øker kapabiliteten til systemet. Ikke bare kan vi kommunisere uten fri sikt, men det utvider også dekningsområdet til nettverket, og vi kan kommunisere over lengre avstander, forteller Betten.

Nyttig i nord

Testen av Link 16 ble gjort i tett samarbeid med SDA, som står bak satellittnettverket Proliferated Warfighter Space Architecture (PWSA).

 – SDA hadde behov for en internasjonal partner, og da stilte vi i FFI opp sammen med en rekke andre enheter i Forsvaret, deriblant NOBLE (Norwegian Battle Lab Experiment) som er knyttet til Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH) forteller Betten.

At testingen skjer i Norge, er ikke helt tilfeldig. Satellittene i nettverket går i lav jordbane (Low Earth Orbit – LEO) med høy inklinasjon, og har derfor potensiale til å være svært nyttige i Nordområdene.

– Sanntidskommunikasjon mellom enheter er essensielt for situasjonsforståelsen, sier Betten. Han forteller at når nettverket er fullt utviklet, har det potensiale til å øke effektiviteten og overlevelsesevnen til allierte enheter.

P-8 Poseidon klar for landing.
P-8 POSEIDON: Testen av Link 16 mot SDAs satellittnettverk ble gjort både mot P-8 Poseidon og F-35. P-8 er her fotografert under øvelsen Joint Viking i 2023. (Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret)

En utvidet test

Testen i Norge var den første større utprøvingen av satellittnettverkets Link 16-kapabilitet.

Mange allierte systemer er også utstyrt med en 16-radio, og Betten bekrefter at det vil være mulig å sende data til og fra disse via rommet. Dette vil åpen for mange nye operative muligheter, avslutter Betten.

Bil, barduner og noe utstyr i utrivelig vintervær.
TØFFE FORHOLD: Testing i November kan av og til by på litt ruskete vær.

Dette er Link 16

Link 16 er et kryptert, sikkert, taktisk datalink nettverk. Systemet brukes av Nato og godkjente partnere. Via systemet kan militære fly, skip og landstyrker dele sitt taktiske bilde i nær sanntid. Systemet kan brukes for meldinger, bildemeldinger, bildedata og stemme. Systemet krever fri sikt, men kan brukes over lengre avstander ved hjelp av ulike releer, slik som SDAs satellittnettverk.