Samfunnsøkonomiske virkninger av heving av særaldersgrensen – del 2 – ikke-prissatte virkninger
FFI-Rapport
2019
Om publikasjonen
Rapportnummer
19/01074
ISBN
978-82-464-3199-4
Format
PDF-dokument
Størrelse
938.9 KB
Språk
Norsk
For å imøtekomme de pågående demografiske endringene i det norske samfunnet, har blant
annet særaldersgrensene i offentlige stillinger blitt et tema for potensielle reformer. I forsvarssektoren
har det de siste årene derfor vært fokus på å analysere mulige endringer i
særaldersgrensen. Forsvarets særaldersgrense er begrunnet i et organisatorisk behov for å ha
en personellstruktur i aldersmessig balanse. Forsvarsdepartementet har utredet tre alternativer
til dagens ordning. Alternativene innebærer å heve aldersgrensen fra 60 år til 62 år for alle
militært ansatte (1), eller å øke aldersgrensen til enten 65 (2) eller 70 år (3) for militært ansatte i
stab- og støttestillinger.
I denne rapporten studerer vi samfunnsøkonomiske virkninger av å heve særaldersgrensen for
militært ansatte. Rapporten er den andre i rekken av tre rapporter som sammen skal gi
Forsvarsdepartementet et samfunnsøkonomisk beslutningsgrunnlag for å kunne vurdere en
endring av særaldersgrensen. Mens vi verdsetter effekten av økt samlet arbeidstilbud i Norge
av heving av særaldersgrensen i del I, tar denne rapporten – del II – for seg andre mulige
virkninger for Forsvaret og samfunnsøkonomien. Vi tar i bruk den akademiske litteraturen på
feltene arbeids- og personelløkonomi samt forsvarsøkonomi for å identifisere virkninger og
deres omfang. Vi benytter pluss–minusmetoden for å anslå kvalitativt de relative størrelsene på
virkningene vi identifiserer.
For mange militært ansatte er særalderspensjonen et monetært gode, fordi personellet kan
enten fortsette å arbeide i sivil sektor eller bli pensjonist med relativt god pensjon. En heving av
særaldersgrensen vi lda redusere avlønningen.. Det kan ha en positiv effekt ved at andelen
personell med iboende motivasjon for arbeid i Forsvaret vil øke. Samtidig kan heving av
særaldersrensen medføre en rekke negative virkinger. Ved redusert avlønning kan
rekrutteringen til militære stillinger påvirkes negativt, og det kan bli vanskeligere å beholde
militært personell i forsvarssektoren. Innsats og motivasjon kan også reduseres som følge av at
høyere særaldersgrense fører til at det tar lengre tid for personell å stige i gradene når ansatte
på toppen av forsvarshierarkiet blir stående lenger i jobb. Hvis Forsvarets evne til å beholde
personell reduseres vil det resultere i noe høyere utdanningskostnader for Forsvaret.
For samfunnet har vi identifisert fem virkninger. Virkningene er størst i alternativ 3 fordi dette
alternativet medfører høyest reduksjon i antallet særalderspensjonister. Virkningene for
samfunnet blir da vurdert til svakt negativ eller ingen virkning på grunn av Forsvarets
rekrutteringsevne, svak til middels negativ virkning på Forsvarets evne til å beholde personell,
middels negativ virkning på motivasjonen og innsatsen blant militært personell samt svakt
negativ virkning på samfunnets utdanningskostnader. For arbeidsmarkedet vil heving av
særaldersgrensen kunne medføre svake positive eller negative virkninger. Samlet vurderer vi
virkningene for samfunnet til svakt negative i alternativ 1, svak til middels negative i alternativ 2
og middels negative i alternativ 3.
Anslagene i denne rapporten er preget av høy usikkerhet, men representerer allikevel de utfall
som er mest sannsynlige basert på tilgjengelig kunnskap fra samfunnsøkonomi og det norske
samfunnet. Rapportens diskusjoner og konklusjoner spiller en sentral rolle i det samlede
samfunnsøkonomiske beslutningsgrunnlaget.