Påvirkningsoperasjoner i sosiale medier - oversikt og utfordringer
FFI-Rapport
2020
Om publikasjonen
Rapportnummer
20/01694
ISBN
978-82-464-3280-9
Format
PDF-dokument
Størrelse
1.8 MB
Språk
Norsk
Formålet med denne rapporten er todelt: å gi en omfattende oversikt over hvordan stater bruker
sosiale medier for å prøve å påvirke befolkningen i andre land, og å undersøke hvordan slike
operasjoner har blitt håndtert. Bakgrunnen/bakteppet for rapporten er den økende bruken av
sosiale medier i innblanding i for eksempel valg, internasjonale relasjoner eller krisesituasjoner
som covid-19-pandemien. Rapporten fokuserer på de praktiske aspektene ved slike
påvirkningsoperasjoner – hvilke aktører og elementer er involvert, og hvordan fungerer det?
Denne rapporten er rettet mot de som måtte trenge å håndtere eller forholde seg til slik
påvirkningsoperasjoner som en del av sitt daglige arbeid. Rapporten forutsetter ikke
ekspertkunnskap på områder som media, strategisk kommunikasjon eller informasjonsteknologi
– rapporten gir grundige forklaringer og bakgrunn for teknologier som brukes, aktører som er
involvert og rollene og samspillet mellom aktørene og teknologiene i påvirkningsoperasjoner.
Den sentrale problemstillingen er hvordan den globale, høyteknologiske private infrastrukturen
til sosiale medie-selskaper gir direkte, ikke-redigert tilgang til brukere over hele verden, og
hvordan denne infrastrukturen misbrukes for å drive skjult påvirkning. Relevante spørsmål blir
diskutert gjennom en studie av de russiske påvirkningsforsøkene i det amerikanske
presidentvalget i 2016, med henvisninger til den nåværende covid-19-pandemien der det er
nødvendig. Gjennom en grundig litteraturgjennomgang, med tilleggsinformasjon fra deltakelse i
Nato-grupper og konferanser, blir tre områder undersøkt og belyst:
1. Anatomien til en påvirkningsoperasjon: Hva slags innhold skapes og hvordan spres
det? Hvordan støttes en operasjon, bevisst eller utilsiktet, av et økosystem med aktører
som dukker opp rundt temaer som blir utnyttet i en påvirkningsoperasjon?
2. Hvordan forsøkte sosiale medieplattformer og myndigheter å håndtere en slik
innblanding?
3. Hva er status med hensyn til mulighetene for påvirkningsoperasjoner gjennom sosiale
medier? Hva er holdningene og handlingene til sosiale medieplattformer, nasjonale
myndigheter og brukere av sosiale medier for å prøve å håndtere slike trusler?
Undersøkelsen av disse tre områdene fører til en oppsummering av utfordringene dette
utgjør for et demokratisk land. Rapporten antyder at et demokrati vanskelig kan stoppe slike
påvirkningsforsøk direkte. I stedet må man kunne håndtere dem gjennom å øke
kunnskapen om hvordan påvirkning fungerer i sosiale medier og hvilke problemer og
målgrupper en påvirkningsoperasjon kan prøve å utnytte. Slik kunnskap kan brukes til å
utvikle utdanningsprogrammer for å fremme motstandsdyktighet blant relevante aktører og i
landet for øvrig.