Observasjoner hos Fylkesmannen i Nordland under øvelse Trident Juncture 2018
FFI-Rapport
2020
Om publikasjonen
Rapportnummer
20/02603
ISBN
978-82-464-3308-0
Format
PDF-dokument
Størrelse
1.2 MB
Språk
Norsk
Under øvelse Trident Juncture 2018 (TRJE18) var en FFI-forsker observatør hos
Fylkesmannen1 i Nordland (FMNO). Formålet med observasjonen var å undersøke
problematikk knyttet til ressursprioritering og beslutningsprosesser på regionalt nivå i et
krigsscenario.
Fylkesmannsembetenes rolle inkluderer samordning, sektormyndighet, og tilsynsmyndighet
overfor kommunene på vegne av staten. Spesielt samordningen, vertikalt og horisontalt og på
tvers av forskjellige sektorer, løftes frem som en utfordring i tidligere studier og gjennomganger.
I krise og krig forsterkes denne utfordringen, der Fylkesmannen skal samordne sivile aktører,
koordinere sivil støtte til Forsvaret og drive generell ressursprioritering på regionalt nivå.
Samtidig skal fylkesmennene hente inn og kommunisere et riktig situasjonsbilde både oppover
og nedover i systemet.
Dette var gjenstand for FMNOs øving og trening under TRJE18. FMNO var på krigsskueplass
og hadde derfor andre forutsetninger enn de var vant til. Det ble gjennomført møter og inn- og
utrapporteringer i tråd med satte planer. Selv om en øvelse ikke kan representere en krise eller
en krig, var dette en verdifull øvelse for FMNO.
Hos FMNO var ressurser og personell satt i bruk slik at man fikk bryne seg på flere utfordringer.
Innhenting av tidsriktig og korrekt informasjon var svært viktig. Liaisoneringen opp mot
Heimevernet (HV), og da spesielt det regionale distrikt 14, var nyttig i så måte. Det var også
liaisoneringen mot Forsvarsbygg og politiet. FMNO fikk også benytte seg av
Fylkesberedskapsrådet (FBR). Rapporteringsrutinene måtte tilpasses i løpet av øvingsperioden
for å reflektere det aktuelle behovet for informasjonsdeling.
Det er tydelig at Fylkesmannens brede rolle og oppstykkede myndighetsrom kan by på
utfordringer der beredskapen krever rask og tydelig handling. Ressursprioritering og
samordning kan bli vanskelig i situasjoner om man ikke har myndighet over ressursene. I møte
med denne utfordringen var HV en god partner for FMNO. Selv om dette samarbeidet fungerte
godt som løsning for FMNO under TRJE18, er det en løsning som til en viss grad kan beskrives
som personavhengig og kanskje ikke sementert tilstrekkelig i formelle rammer og systemer.
FBR ble oppfattet som en nyttig og velfungerende ressurs for FMNO. FFI mener at et slikt
regionalt råd gir fordeler som bør følges opp, styrkes og kanskje videreutvikles.
FFI anbefaler mer forskning på regional samfunnssikkerhet og beredskap, og på
Fylkesmannens rolle i totalforsvaret.