Kåper og skjold beskytter flyet
Elise Aurora (23) vil at fly, droner og andre flygende innretninger skal oppføre seg best mulig i lufta, samtidig som utstyret om bord er godt beskyttet. For eksempel med kåper og skjold.
Luftfartsteknologi har alltid interessert meg. Jeg tror de aller fleste barn synes at luftfart og romfart er utrolig kult. Nå studerer jeg i hjertet av «the Space Coast» i Florida. Slik har denne fasinasjonen bare fortsatt å vokse hos meg. Jeg har en bachelor fra Florida Institute of Technology, og jobber nå mot en master i testing.
Prosjektet mitt i sommer går ut på å beskytte en antenne. Den skal plasseres under vingetuppen ytterst på den vertikale stabilisatoren til den store dronen Skyrobot FX-450.
I miljøet mitt bruker vi mest engelsk: Jeg arbeider med det vi kaller «fairing». Det kan oversettes med kåpe eller skjold. Utformingen av slik beskyttelse blir bestemt gjennom aerodynamisk simulering og strukturelle analyser. Vi må også undersøke hvor godt en slik del tåler vibrasjon.
Ved FFI har jeg lært hvordan jeg skal håndtere avanserte verktøy som simulerer aerodynamikken. Dette prosjektet har gitt meg muligheten til å praktisere teorien fra studiene mine på virkelige problemer. På skjermen kan jeg for eksempel finne ut hvordan luftstrømmer oppfører seg rundt løsningene jeg lager.
Dette er den tredje sommeren jeg er student ved FFI. Det mest spennende denne gangen har vært å få en oppgave som er såpass krevende. Jeg har fått bruke analysemidler som jeg ikke var godt kjent med fra før. Det å skape gode og nyttige modeller ut fra teori er en viktig del av det å designe deler til luftfartøy. Det er med god grunn at jeg har kommet tilbake til FFI for tredje gang. Jeg liker veldig godt å drive med forskning. Jeg godt tenke meg å fortsette med det.
Elektriske fly synes jeg er blant de mest interessante tingene å arbeide med. Videre i karrieren min ønsker jeg bidra til å gjøre luftfart mer miljøvennlig og effektivt. Da kommer vi ikke utenom slike løsninger.
Faren min er ingeniør, og har vært den største inspirasjonen og innflytelsen i barndommen min. Jeg forsto etter hvert at det var ingeniør jeg også ville bli. Luftfartsteknologien fenget mest. Det er for meg den mest spennende retningen innenfor ingeniørfag. Luftfart er og blir veldig utfordrende. Jeg forstod fort at jeg måtte dra til utlandet for å lære mer.
Til tider blir jeg frustrert. Ikke alt av simuleringer fungerer som jeg ønsker med det samme. Da har det vært fint å ha andre studenter og gode veiledere ved FFI til å diskutere seg fram til en løsning med.