Ressurser, hendelser og regelverk
På denne siden har vi samlet noen relevante ressurser, hendelser og regelverk relatert til batterisikkerhet.
11. november 2019
Endret 7. august 2024
Snarveier til innhold på denne siden:
Rapporter og veiledere
- Rapporter fra Fire Protection Research Foundation (FPRF) i USA gir en god innføring i batterisikkerhet. Rapportene kan lastes ned fra nettsiden til National Fire Protection Association (NFPA).
- NHO Elektro har gitt ut en brann- og elsikkerhetsveileder for batterisystemer i boliger.
- Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har gitt ut en veileder for risikovurdering og håndtering av branner i Li-ionbatterier. Denne er laget for brann- og redningsvesen i Norge.
- DNV-CG-0660 Safety philosophies utgitt av DNV beskriver hvordan sikkerheten til en batteriinstallasjon på skip kan vurderes. Dokumentet kan søkes opp her.
- Maritime Battery Forum har gitt ut en veileder for brannslokking på batteridrevne skip.
Utvalgte hendelser
- Feilsorterte batterier i avfallet forårsaker daglige branntilløp på norske gjenvinningsanlegg. Råd om riktig avhending av forbrukerbatterier i Norge er samlet her. Environmental Protection Agency i USA har en egen temaside om emnet.
- El-sparkesykler, - sykler og -scootere forårsaker branner - også dødsbranner - i private boliger. Konsekvensene av en brann kan reduseres ved å følge ladevettreglene.
- 11. mars 2021 oppstod en brann i batteriet på hybridfartøyet MS Brim i ytre Oslofjord. Statens havarikommisjon har avgitt en rapport om hendelsen.
- 10. oktober 2019 tok det fyr i batteriene om bord i bilfergen MF «Ytterøyningen». Morgenen etter oppstod en eksplosjon i batterirommet. Vest brann- og redningsregion beskriver hendelsen i en evalueringsrapport.
- 19. april 2019 oppstod det røykutvikling og senere eksplosjon i en battericontainer tilknyttet APS sitt energilagringssystem i Surprise, Arizona. Brannmannskapene på stedet ble skadet. Tre rapporter er utgitt fra etterforskningen av hendelsen.
- Li-ionbatterier har vært årsak til en rekke hendelser i fly og på flyplasser. US Federal Aviation Administration (FAA) gir ut en oversikt over litiumbatterirelaterte hendelser som er blitt registrert av dem siden 1991.
Se oversikten over hendelser fra FAA.
Veiledere, regelverk og standarder
- FN gir ut «Recommendations on the transport of dangerous goods». Regelverket består av to deler: «Model Regulations» og «Manual of Tests and Criteria». Førstnevnte gir bestemmelser om transport av farlig gods inkludert litiumbatterier. Sistnevnte inneholder kriterier, metoder og prosedyrer for klassifisering av farlig gods. Kap. 38.3 i manualen omhandler litiumbatterier.
- Det finnes en lang rekke sikkerhetsstandarder for batterier. Disse gis ut av International Electrotechnical Commission, Underwriters Laboratory, SAE International, IEEE m.fl. Hvilke standarder som er i bruk, varierer blant annet med geografi og teknologiområde.
- Naval Sea Systems Command (NAVSEA) i USA gir ut NAVSEA TM S9310-AQ-SAF-010 “Navy Lithium Battery Safety Program: Responsibilities and Procedures”. Dette er en teknisk manual med retningslinjer for utvelgelse, design, testing, evaluering, bruk, forpakning, lagring, transport og avhending av litiumbatterier innen US Navy. NAVSEA har også utgitt NAVSEA TM SG270-BV-SAF-010 «High Energy Storage System Safety Manual» for batterier som skal brukes på plattformer i US Navy.
- Sjøfartsdirektoratet har gitt ut rundskriv med krav til maritime batterisystemer (RSV 12-2016 og RSV 9-2022).
- DNV gir ut klasseregler for batteriinstallasjoner i skip (DNV-RU-SHIP Pt. 6 Ch. 2).