MUNIMAP - Baltic Sea Munitions Remediation Roadmap
Forurensning fra dumpet ammunisjon er fortsatt en alvorlig trussel mot det marine økosystemet i Østersjøen og Skagerrak.
Fakta om prosjektet
Avdeling
Oppdragsgiver/Prosjekteier
Forsvarets forskningsinstitutt med Kystverket som assosiert partner.
Varighet
1. mars 2024 til 28. februar 2027
Prosjektets nettside
Samarbeidspartnere
Polish Naval Academy, PL
Military University Of Technology, PL
International Centre for Chemical Safety and Security, PL
German Environment Agency, DE
Alfred Wegener Institute Helmholtz Centre for Polar and Marine Research, DE
7 north.io GmbH, DE
KUM GmbH, DE
University of Helsinki (UH-VERIFIN), FI
Lithuanian Environmental Protection Agency, LT
Latvian Institute of Aquatic Ecology, LV
University of Tartu, EE
Council of the Baltic Sea States (CBSS), SE
Baltic Marine Environment Protection Commission (HELCOM), FI
Maritime Office Gdynia, PL
Aarhus University, DK
Forvaltningsmyndighetene for disse havområdene står overfor mange utfordringer når det gjelder å utbedre situasjonen, herunder uklart juridisk rammeverk, lite ressurser og manglende mandat for å håndtere problemene. Det er også flere usikkerhetsmomenter knyttet til hvordan man skal håndtere problemet i praksis uten skade på mennesker og miljø.
MUNIMAP-prosjektet skal aktivere, fremskynde og koordinere nasjonale prosesser gjennom å sette opp et modulært, tilpasningsdyktig veikart for løsninger for utbedring av problemene knyttet til dumpet ammunisjon i Østersjøen. Pilotaktivitetene i prosjektet vil ta for seg ulike stadier av utbedringsprosessen.
Elementene i veikartet vil bestå av:
- Politiske anbefalinger,
- IT-løsninger for prioritering av områder for utbedring
- Overvåking og risikovurdering
- Utvikling av innovative, kostnadseffektive og miljøvennlige metoder
- Evaluering og brukermedvirkning
Overvåkning og risikovurdering
Innenfor delprosjektet «Overvåking og risikovurdering» vil det i 2025 bli gjennomført feltarbeid ved vraket av det tyske artilleriskoleskipet Brummer.
Brummer var på vei til Norge med utstyr etter den tyske invasjonen, men ble truffet av en torpedo fra den britiske ubåten Sterlet nord for Frederikshavn den 14. april 1940. Skipet klarte å fortsette nordover, men sank sør for Tvistein fyr utenfor Nevlunghavn ni timer etter å ha blitt truffet. Nå ligger skipet i en skråning på 85 til 120 meters dyp med babord side vendt oppover (se sonarbildet ovenfor).
Under feltarbeidet vil det bli samlet inn prøver av vann og sedimenter, samt plassert ut skjell og passive prøvetakere for å undersøke om det lekker ut eksplosiver fra vraket. Tilstanden til vraket vil også bli undersøkt ved hjelp av en fjernstyrt undervannsfarkost.