Nesten som Top Gun!

Slik så det ut da forskere filmet F-35s nødbremsløsning med høyhastighetskamera.

Videoen viser F-35 som kommer taxende over bremsevaieren i cirka 80 knop (148 kmt), med bremsekroken nede. Kroken fanger kabelen nesten på centimeteren av planlagt treffpunkt.

Du har kanskje sett «Top Gun» og sett hvordan jetfly på hangarskip stopper på en «femøring» ved hjelp av en krok som hekter seg i vaiere som er spent over hangarskipsdekket?

Norske F-16 og F-35 har også en slik krok og hver ende av norske militære flyplasser har installert vaier kalt Runway Arresting Gear (RAG). RAG er ikke i daglig bruk, men er siste håp for å kunne stoppe et fly i nødstilfeller, for eksempel hvis bremser og bremseskjerm feiler.

Dyrt hvis det ikke fungerer

I fjor høst var FFI-forskere på Ørland for å filme tester av F-35s «arresting gear hook», eller bremskrok på godt norsk. Oppdragsgiver var Forsvarsmateriell. Testene og filmingen er en del av prosessen for å evaluere og godkjenne bruk av bremsevaieren for F-35.

bremsevaier
Norske militære flyplasser har installert en vaier i enden av rullebanen, Denne er siste håp for å kunne stoppe et fly i nødstilfeller, for eksempel hvis bremser feiler. Foto: Media Production, Ørland flystasjon.

– Ukene i forkant gikk med til planlegging av hvordan vi best kunne løse oppdraget. Vi som dro oppover var forberedt på de fleste eventualiteter, sier Aleksander V. Skaldebø. Han jobber i forskningsprosjektet som støtter Forsvarets kampflyprogram.

Forskerne rigget til et høyhastighets feltnettverk, en håndfull GoPros og høyhastighetskameraer for å filme testene i opptil 10 000 fps (frames per second) – det vil si med kameraer som tar 10.000 bilder per sekund. Til sammenligning vises en vanlig kinofilm i 24 bilder per sekund, mens HDTV som regel ligger mellom 50 og 60 bilder per sekund.

Strenge krav til godkjenning

Systemet med bremsevaier og bremsekrok på Ørland flystasjon er allerede godkjent og i bruk for F-16, men Forsvarsmateriell må gjøre en egen evaluering av systemet for F-35. Tilsvarende tester gjennomført av F-35 Joint Program Office (JPO) i USA har brukt kameraer på cirka 1000fps, som var minstekravet stilt fra Forsvarsmateriell.

Høyastighetskameraer på Ørland
For å få opptakene de trengte måtte forskerne sette opp kameraer to steder langs rullebanen. Foto: Media Production, Ørland flystasjon

For å sikre at alle interessante områder ble filmet, bestemte forskerne seg for å sette opp kameraer to steder. Ett kamera ble plassert nesten vinkelrett på rullebanen og ett med så skarp vinkel bakfra som mulig, samtidig som et godt bilde av den relativt tynne kabelen var sikret.

Forskerne lånte et Photron SA-Z kamera fra FFIs ballistikklab. Dette brukes vanligvis til å filme testing av ammunisjon. I tillegg leide de inn to Photron Fastcam Mini (WX50 + WX100), og en liten lastebil. Etter å ha lastet inn PC-er, nettverksutstyr, halvannen kilometer med fiberkabel og mye annet mikkmakk, startet forskerne turen til Ørland.

Perfekte forhold for testing

Rullebanen på Ørland ble stengt for normale operasjoner mens testene foregikk. Dette var nødvendig for at forskerne skulle få plassert kameraer og utstyr innenfor den normale sikkerhetssonen.

Bremsevaiertest  på Ørland
Kroken på flyet har hektet i bremsevaieren slik at kabelen er dratt langt ut. En soldat sjekker at alt er ok. Foto: Media Production, Ørland flystasjon

– Vi ville ha minst mulig avstand mellom kameraene og bremsevaieren, i tilfelle det ble dårlig vær, forklarer Skaldebø.

Tre plasma-lyskastere på totalt 1000W var også pakket med, men forskerne fikk aldri bruk for disse.

– Det ble perfekte værforhold på alle testdagene, noe som ga en ypperlig bildekvalitet, forteller Skaldebø.

Testteamet gjennomført syv «runs» over to dager. Forskerne skal nå analysere opptakene fra høyhastighetskameraene og sende sin rapport til Forsvarsmateriell.

1
Foto: Media Production, Ørland flystasjon