– Utdanningen i Forsvaret må bli mer digital
Hva er egentlig digital kompetanse, og hvordan kan dette utnyttes bedre i Forsvarets utdanning? Lær mer i videokasten fra denne ukes FFI-forum.
Akkurat nå pågår det en utdanningsreform i Forsvaret. 1. september kommer innstillingen til et nytt utdanningssystem. Men rammebetingelsene er allerede klare: Lederutdanningen skal i framtiden koste omtrent halvparten av hva den gjør i dag, og utdanningsinstitusjonene skal slås sammen til en felles høyskole.
– I denne prosessen er det viktig at vi ikke bare ser på teknologi som en metode for å effektivisere og spare penger. Riktig bruk av teknologi kan også bidra til å forbedre utdanningen, mener Hilde Hafnor, forskningsleder ved FFI. Sammen med seniorforsker Ann-Kristin Elstad la hun frem funn fra FFIs forskning på området.
FFI har i mange år støttet Forsvarets arbeid med å utnytte teknologi for å få bedre læring. Arbeidet har omfattet alt fra mobile læringsplattformer og virtuelle læringsfelleskap, til samarbeidslæring på tvers av skoler og geografiske avstander.
– Et moderneforsvar stiller store krav til kompetanse. Vi mener teknologi og teknologiens muligheter har fått for liten plass i utdanningen. Denne utdanningsreformen er en unik mulighet til å rette på det, mener Elstad.
For tilfeldig
FFIs forskning tyder på at digitale løsninger ikke blir systematisk utnyttet i Forsvarets utdanningssystem.
– Enkeltvis har skolene visjoner og ønsker om å styrke digitaliseringen av undervisningen, men det finnes ingen omforente visjoner forankret i ledelsen, og heller ingen retningslinjer for hvordan digitalisering skal gjøres, påpeker Elstad.
– Ofte er det ildsjeler som leder an og tar i bruk ny teknologi og nye læringsmetoder. Dette arbeidet må forankres i ledelsen. Ledelsen må vite hvilke muligheter som finnes, og det må settes i system, slik at man ikke er avhengig av lokale ildsjeler for å dra nytte av ny teknologi.
I debatten som fulgte ble det blant annet trukket frem at innovasjon og nytenkning sjelden starter med at sjefer tar initiativ. Man kan heller ikke beordre folk til å bli innovative.
– Det kan nok hende, men hvis bruk av ny teknologi skal inn i undervisningen, vil det måtte gå på bekostning av noe annet. Vi må frigjøre tid i utdanningsløpet og etablere systemer. Det er et lederansvar, repliserte Elstad
– Vi ønsker ikke å flytte alt over på nett. Men kanskje må vi lage belønningssystemer, eller stille krav om at en viss andel av undervisningen skal foregå digitalt.